Nyheter

1709 Ledig veterinærvikariat

Vi søker veterinær for vikariat fra fram t.o.m. neste sommer. Muliget for å leie utstyr. Les mer

1705 Vikar

Veterinær Ingvild Brudal vil arbeide som vikar hos oss fra i sommer.

1612 Fornuftig antibiotikabruk

Valg av type antibiotika, og når det skal brukes blir stadig viktigere. Valget kan bl.a. påvirke om eierne blir utsatt for resistente bakterier. Les artikkel fra nrk.no

Ljones kattepensjonat
1609 Nytt kattepensjonat i Kvam

"Ljones kattepensjonat" ved Siv Ljones åpner i dørene på Innstranda i begynnelsen av oktober.

Se mer på facebook.

1606 Nye pass til kjæledyr fra juni 2016

De gamle passene kan fortsatt brukes om de er utstett før 1.6.16, men Mattilsynet anbefaler å legge ved informasjonsbrev om at de er gyldige. Last ned

Ellers er reglene for å reise inn i Norge oppdatert. Les her

1601 Sommervikariat for veterinær 2016 - besatt

Ferievikar for 2016 blir vet.stud Ingrid U. Fossmark

1503 Essensen av hundeoppdragelse

Les bloggen om de viktigste hovedpunktene i hundeoppdragelse - artig presentert med bilder til.

1502 Hvorfor du ikke skal redde dyr på ferieturen

Kristina Landsverk i Mattilsynet beskriver med utgangspunkt i det som faktisk har skjedd i Paris hva som kan bli resultatet.
Les kronikk
fra BT.

Import av gatehunder bringer stadig nye alvorlige sjukdommer til Norge

Det er påvist smittsom venerisk svulst hos gatehund fra Romania. Hunden holdt til i Bergen. Import av hunder kan for bli alvorlig for mange hunder i Norge - det bør unngås så sant det er mulig! Smittsom venersik kreft er bare en av mange alvorlig sjukdommer vi risikerer å importere til Norge etter at regelverket for import av dyr er tilpasset EU-regelverk. Bl.a. revens lille bendelmark. Selv om det ikke er pålagt, vil vi at alle hunder skal behandles mot revens lille bendelmark i løpet av den første uken etter at de har kommet til Norge etter utenlandsreise. For enne behandlingen kreves ikke veterinærattest. Kontakt oss for å få medisiner.

Vi anbefaler IKKE å ta hunden med på kortere ferier til utlandet om det ikke er nødvendig.

Spesielt gjelder det land i sydligere strøk. Trolig vil hunden ha det bedre hjemme, og smitterisikoen er ikke uvesentlig.

1502 Hva sier egentlig pus?

Bjarne Braastad arbeider med adferd hos dyr, og har her lagt ut mye informasjon og videoer om kattens liv og uttrykksmåte. Han har og skrevet bok om emne for dei som ønsker mer info.

1410 Hjelpemidler før nyttårsaften

Vi anbefaler Feliway/ DAP, Royal Canins avstressende fôr Calm og Thunderskirt på lager. Thunderskirt er et nytt produkt med garanti. Det er et dekket som strammer over brystet. Det etterligner noe av den effekten som når du tar hunden din på fanget og klemmer den inn mot brystet. Les mer om thunderskirt

1401 Påvist valpesjuke i Norge

For første gang på nesten 40 år er det påvist valpesjuke i Norge. Det var hos en unghund i Hedmark kjøpt i Akershus. Dette er en alvorlig virussjukdom, men vaksinerte hunder er godt beskyttet. Sjukdommen er vanlig rundt i verden, men fordi de fleste i Norge vaksinerer, har vi sluppet den. I en uvaksinert hundebestand kan valpesjuke spre seg raskt og med alvorlige følger. Dette ble tydelig demonstrert på Grønland. Der spredte valpesjuke seg som en farsott. I enkelte områder døde opp til 80 % av hundene. Valpesjuke er som navnet sier, først og fremst en alvorlig sjukdom som rammer valper og unge hunder. Hos voksne, uvaksinerte hunder fører en infeksjon med valpsjukevirus oftest til milde symptomer med forbigående hoste og lett allmennpåkjenning. Les mer

1309 Ny vaksine mot Borreliose hos hund

Vi har tatt inn den nye vaksinen som har kommet mot borreliose hos hund. Borreliabakterien smitter via flått. Vaksinen hindrer ikke flåtten å feste seg til hunden, men den skal hindre hunden i å bli smittet av borreliabakterien. Når flåtten suger blod, får den i seg immunstoffer som hindrer bakterien i å "aktiveres" og overføres til kroppen. Vaksinen må tas 2 ganger med 3-5 ukers mellomrom, og deretter årlig. Det er en fordel å vaksinere i forkant av den perioden en ønsker beskyttelse. Vaksinasjonen gjøres ikke samtidig som annen vaksiering.
De som liker skrekkfilmer kan følge linkene til film av hvordan flåtten biter seg fast. Her ser en tydelig hvordan mothakene på munnpartiet gjør at du aldri klarer å fjerne alt når du fjerner en flått. Mikroskopisk bilde av den tredelte flått-munnen. (foto: Dania Richter)

1308 Har hunder fargesyn likevel?

1306 Nye vaksineanbefalinger til katt/ FeLV -vaksinering

Vi vil fra nå anbefale vaksinering mot FeLV for alle yngre katter. Grunnen er at det jevnlig har vært sjuke katter i kommunen som har blitt avlivet pga denne sjukdommen. Også eldre katter får tilbudet, men bør da kontrolleres med blodprøve før første vaksinering. Les mer

1303 FIV - katte-AIDS - i Strandebarm

Etter å hatt få påvisninger av katte-AIDs i flere år, har vi nå hatt flere fra området Bur- Tangerås. Dt er ingen vaksine eller behandling for sjukdommen, men kastrering av katter fører til mindre slossing og mindre smittespredning. Vi oppfordrer alle med katter i området om å kastrere dem. Vi vil også anbefale testing for FIV for å hindre smittespredning, selv om vi er klar over at det kan gjøre at en står overfor vanskelige valg om en påviser viruset hos klinisk friske dyr.

1303 Mye Borrelia i området rundt Innstranda

Vi har ikke hatt mye påvisninger på dyr, men klinisk borreliose er påvist hos relativt mange av folk som bor i området. Vi anbefaler derfor de som ferdes i dette området å være nøye med flåttbehandling av hunder i sommerhalvåret.

1211 Visste du at Politiet har ID-scanner i bilen?

Kvam Veterinærkontor AS har lånt ut ID-scanner til Politiet for å gjøre det lettere for dem å følge opp ansvaret de har for rømte dyr og skadede dyr. Husk å ID-merke katten eller hunden din!

1102 Revens lille bendelorm påvist i Sverige - må vi slutte å spise skogsbær?

Når vi tar med oss hunder og katter til Norge, er det strenge krav om behandle mot bendelmark før og etter import. Det er for å unngå å importere denne bendelmarken. Problemet er at selv om den er ufarlig for hund og katt og rev, kan den i verste fall medføre dødsfall hos mennesker. Dersom den blir utbredt på rev i Norge, kan det bli farlig å spise bær i skogen, fordi de kan være smittet med avføring fra rev. Marken er nå påvist for første gang på en rev i Sverige, og omfanget er uklart, også hvor lett det blir å stoppe utbredelsen. Les mer. Per 1105: Fortsatt ikke funnet liten bendelmark i Norge, men det er funnet påvisninger i Sverige både på øst og vestkysten.

1011 Hvordan drikker katten?

Katten drikker ved å dyppe overflaten av tunga nedi vannet, dra med seg en vannsøyle opp i luften og bite av toppen av vannsøylen. Se video i sakte film her.

1009 Visste du dette om øremidd?

Hør på utdrag fra Verdt og Vite. Øremidd kjennetegnes ofte ved at en får mørk ørevoks.

1004 SureFlap - ny mikrochip-styrt kattedør

Vi får nå inn en ny modell mikrochip-styrt kattedør som leser flere typer chip, og som er batteridrevet. Til dør eller vegg (krever ekstra mellomstykker)

0710 Quorum sensing

-betyr egentlig minste antall personer som m¨være tilstede i f.eks et styre for å fatte et lovelig vedtak. Med tanke på bakterier brukes det om samarbeid mellom bakterier. Bakteriene skiller ut signalmolekyler. Når tettheten av disse blir stor nok endrer bakteriene egenskaper til "fellesskapets beste". For eksempel kan noen bakterier bli mer virulente - eller "hissige". Det kam være en forklaring på at en ofte må ha et visst smittepress før det bryter ut sykdom hos normalt firske dyr.

Vaktnummer 88005655

Timebestilling